Entinen risteilyalus S/S Bore ei ole tavanomainen oppimisympäristö. Turun ammatti-instituutin osaksi vuonna 2018 siirtyneellä laivalla on kuitenkin jo ehtinyt opiskelemaan mm. matkailu- ja ravintola-alan opiskelijoita, datanomeja ja kampaajia.

S/S Bore

60-vuotisjuhlia tänä vuonna viettänyt S/S Bore valittiin keväällä Suomen parhaaksi hostelliksi.

Åppi-sovelluksessa S/S Boren ensimmäinen kapteeni opastaa alueen vieraita virtuaalisesti.

Borea kehitetään osana 6Aika: 365/12 - Aina avoin ammatillinen oppilaitos –hanketta.

Polku ammattiin -sivusto 

– Kyllä se tuntuu merielämältä, kun olet täällä, vaikka laiva ei rannasta liiku. Se antaa sellaisen kivan erilaisen tunnelman, pohtii matkailualan opiskelija Meri Touru. Hän on kulkenut kolmen vuoden aikana jo paljon Boren sokkeloisia käytäviä.

–Täällä pääsee kiinni itse työntekoon, mikä on se tärkein osa ammattikoulua. Ei sitä kaikkea opi pelkästään tunneilla istumalla, summaa Touru. Monelle opiskelijalle Bore on ensimmäinen kosketus asiakaspalveluun. Se tarjoaa turvallisen tilan asiakaskontaktien harjoittelemiseen. Paikalla on aina opettaja tai ohjaaja, eikä kysymyksien kanssa jää yksin.

–Totta kai se jännitti, erityisesti se asiakkaalle puhuminen, mutta nyt se alkaa jo tulla luonnostaan, kun on tullut harjoiteltua paljon, muistelee Touru ensimmäisiä kertojaan hostellin vastaanotossa. Monessa eri työtehtävässä laivalla työskennelleelle Tourulle vastaanotosta on kuitenkin tullut oma suosikki. Erityisesti kielitaidon käyttö ja vastaanoton erilaiset työtehtävät kiinnostavat häntä.

Kampaamo laineilla

Joidenkin opiskelijoiden aika Borella rajoittuu vain yhteen tapahtumaan. Turun päivänä 20.9.2020 vietettiin laivan uudistetun kampaamon avajaisia. Kampaajaopiskelija Meri Salonen oli mukana suunnittelemassa pop-up-tapahtumaa osana opintojaan.

– Moni kävi katsomassa, millä tavalla tämä toimii, kertoo Salonen innokkaista asiakkaista, jotka tapahtuma oli houkutellut paikalle. Heitä virtasi tasaiseen tahtiin kampaajan tuoliin ja ripsien laittoon. Monet uteliaat tulivat myös vain ihastelemaan uutta valkoista tilaa. Välillä jono jatkui käytävällä asti.

–Vaikka oli vähän tilanpuutetta, niin mukavasti tultiin toimeen, muistelee Salonen. Koulussa asiakastapaamiset ovat yleensä ajanvarauksella, mutta Turun päivänä piti varautua yllätyksiin, eikä työtehtäviä voinut valikoida etukäteen. Siispä Salosen tiimi oli aloittanut tapahtuman suunnittelutyön jo edellisenä talvena.

S/S Bore aloitti vuonna 2018 toiminnan Turun ammatti-instituutin oppimisympäristönä. 

Itsevarmuutta tulevaisuuteen

– Täällä oppii aika nopeasti, mistä mikäkin löytyy, sanoo ensimmäisen vuoden kokkiopiskelija Peter Kruskopf, jonka mukaan kompaktissa laivakeittiössä on puolensa. Työpiste pysyy siistinä, kun kaikelle on oma paikka ja työskentelyyn tulee järjestelmällisyyttä. Boren keittiö on myös siitä erilainen, että ruoka viedään asiakkaille, kun koulun opetuskeittiöstä se jää opiskelijoille tai pakataan myyntiin.

– Kaikki muutkin ovat täällä oppimassa. Messissä tapaa paljon matkailualan ihmisiä ja siivoojaopiskelijoita. Kaikkien kanssa tehdään yhteistyötä, pohtii Kruskopf. Poikkialaisuus onkin yksi isoimmista asioista, joka erottaa Boren koulukeittiöistä. Yhteistyötä tehdään laaja-alaisesti erityisesti tilaisuuksia järjestettäessä. Samassa ravintolassa voi kokkien lisäksi hääriä siivooja- ja matkailualan opiskelijoita, kun koululla opiskelijat pysyvät omissa ryhmissään.

Bore on aina avoin oppimisympäristö. Opinnot eivät riipu kouluajoista, vaan aikaiset aamut ja viikonlopputyöt tulevat vuoroissa tutuksi. Luokat työskentelevät yleensä Borella 2–4 viikon jaksoissa, mutta opiskelijat voivat myös tehdä eripituisia koulutussopimusjaksoja.

–Tästä tulee meidän opiskelijoiden oma keittiö sen parin viikon ajaksi, summaa Kruskopf. Hänelle opinnot Borella ovat tuoneet työhön itsevarmuutta. Tulevaan työharjoitteluun ei tarvitse hypätä tyhjästä ja omista odotuksista puhuminen on helpompaa, kun takana on vähän kokemusta.

Teksti Emilia Koivumäki

Kuvat Heikki Räisänen

 

Artikkeli on julkaistu Kahvilla-osiossa Turkupostissa 4/2020.